نویسنده: سیداحمد عقیلی
 

این تکیه از تکیه‌های خصوصی تخت فولاد است که به حاج میرزا کریم صیرفیان‌پور (متوفّی 1349 ق). از تجّار معتبر و نیکوکار اصفهان تعلّق دارد. بنای تکیه از بقعه‌ای با گنبدی همانند کلاه صفوی، بر روی چهار ستون از بتون و آهن می‌باشد. قدمت محدوده‌ی این قسمت از تخت فولاد به دوره‌ی صفویه می‌رسد. به جهت وجود قبر یکی از شاگردان برجسته علامه مجلسی در این قسمت به نام عالم فاضل «مولی محمد لاچین» می‌توان تاریخ این تکیه را به آن دوره منتسب نمود. در ضلع جنوبی این بقعه، یک بنای آرامگاهی شبیه به آرامگاه حافظ وجود دارد که در زیر آن رضا محتشمی (متوفّی 1350 هجری شمسی) مدیر هتل کوثر در دوران پیش از انقلاب اسلامی مدفون است. بنای آرامگاهی وی عبارت از سکویی برجسته با هشت ستون سنگی که یک گنبد با مصالح جدید ساختمانی بر روی آن قرار گرفته است.
در ضلع شرقی بقعه صیرفیان آرامگاه حاج محمّد شیخ‌زاده‌ی هراتی (متوفّی 1388 هـ . ق) وجود دارد. وی مؤسس مدرسه‌ی هراتی از نخستین مدارس جدید شهر اصفهان بود. در کنار این آرامگاه محل دفن خانوادگی مرحوم حاج محمدباقر ملک و سمسارزاده است.
جنوب آرامگاه خانوادگی ملک، آرامگاه استاد قاسم دشتی‌زاده رحمت آبادی یزدی قرار دارد. بقعه‌ای با پلان شش ضلعی که بنای آرامگاهی ساده‌ای بر آن ایجاد شده است.
این تکیه به همّت مجموعه تاریخی فرهنگی، مذهبی تخت فولاد اکنون به یک تفرّجگاه دینی تبدیل و به نام مجموعه فرهنگی «باغ طوبی» نام‌گذاری گردیده و کتابخانه تخصصی و امور فرهنگی تخت فولاد در آن قرار گرفته است.  

مدفونین در این تکیه

مولی محمد فرزند مولی لاچین:

متوفّی 1123 هـ . ق. عالم فاضل. از شاگردان علامه مجلسی و از معاصرین میرزا عبدالله افندی. (1) از مدرّسان حوزه‌ی اصفهان و پدرش امام جماعت مسجد جامع عباسی (مسجد امام فعلی) بود. وی نزد علامه مجلسی کتاب «کافی» را قرائت کرد. این عالم اهتمام شدیدی به تصحیح و نسخه‌برداری کتب دانشمندان داشت. از آثار باقی مانده وی نسخه‌ای از کتاب حقایق الایمان شهید اول است که آن را در سال 1016 هـ. ق. به پایان برده و اکنون در کتابخانه آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی به شماره 5842 موجود است. (2)

پی‌نوشت‌ها:

1. افندی، میرزا عبدالله: ریاض العلماء، ج 4، صص 415 و 416.
2. حسینی، سیداحمد: تلامذة العلامة المجلسی، ص 68.

منبع مقاله :
عقیلی، سیداحمد، (1391)، تخت فولاد اصفهان، اصفهان: سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان، چاپ ششم.